Wednesday 17 February 2010

Langkawi Feb 2010

Cuti CNY baru-baru ni adalah percutian pertama kami bersama Mikael setelah dia berusia 5.5 bulan. Tiada perancangan awal dibuat pun, semuanya hanya dibuat seminggu sebelum bertolak. Bayangkan cari hotels/resorts/chalet seminggu sebelum raya cina. Dua hari carik baru jumpa *macam carik dalam yellow book je*. Itu belum termasuk cari kereta sewa yang memang harga bagai dilambung-lambung tinggi ke awan.

Awalnya, kami ke Jitra untuk menghadiri majlis pernikahan dan persandingan sepupu suami. Sewaktu saya masuk ke dalam masjid, ibu saudara suami keliru kenapa pengantin tak pakai baju pengantin. Saya pun keliru kenapa keliru sambil memandang saya. Rupanya dia keliru sebab saya dan pengantin bagaikan seiras. Benarkah?

Ketinggian kami memang seiras :P

Keesokan harinya adalah majlis persandingan mereka. Sekali lagi kami menghadirkan diri bersama Ahmad Mikael yang tido satu pagi dalam kereta taknak bangun-bangun walaupun dah pakai baju bercorak landak hari tu.

Selesai majlis kami terus bertolak ke jeti Kuala Kedah menaiki feri jam 3.30 ptg. Perjalanan dari Jitra ke Kuala Kedah cuma lebih kurang 30 minit sahaja. Tiba di sana, lambakan-lambakan kereta yang parking sudah memberikan gambaran awal suasana di Langkawi nanti. Maklum la cuti panjang. Semua nak pergi beli pinggan mangkuk, cawan, periuk, kain batik, coklat untuk stok raya tahun ini *speku*.

Kami tiba di sana lebih kurang jam 5.30. Macam biasa, ulat-ulat kereta sewa memenuhi jeti menyambut ketibaan para pelancong. Memandangkan kami tak 'book' mana-mana kereta sewa, jadi kami ke resort menaiki teksi sahaja. Kami menginap di Kampung Tok Senik Resort. Itu sahaja yang masih kosong pada harga yang berpatutan.

Resort ni memang Kampung. Rumah kampung kami adalah Rumah Hassan, bersebelahan dengan Rumah Halil dan tak jauh dari Rumah Chot *sangat over*. Mula-mula tu saya agak 'skeptical' dengan resort ni, mungkin membosankan sebab jauh dari pantai dan banyak serangga sebab ia adalah kampung. Tapi bila tiba di Rumah Hassan, hati saya berkata, ooo not bad la jugak.. biliknya luas boleh main guli di tengah-tengah, perincian lampu sehingga suis semuanya memenuhi konsep rumah kampung. Bagus bangat.

Pakej penginapan tidak termasuk bayi yang meniarap itu... (^__^)

Petang tu tanpa unpack terus saya siapkan Ahmad Mikael dan Ahmad Muzani untuk aktiviti mandi kolam. Sangat tak sabar sebab gigih membuat preparation untuk Mikael mandi kolam sehingga mencari floaties di serata Pulau Pinang sampaikan tak balik-balik office selepas lunch hari jumaat *opsss (tutup mulut)*.

Mikael posing tak nak kalah.. Diameter pipi ibu dan anak hampir sama *diet mama, diet*

Malam itu nasib baik kami menelefon seorang pakcik (rekomen dari seorang teman), dan masih ada kereta sewa yang tinggal tanpa mencekik darah. Yerr.. kereta-kereta sewa memang sangat penuh dan harga semuanya bermula dari RM100/hari walaupun hanya kancil *padan muka datang waktu puncak camni*. Pakcik yang baik hati itu cakap "Ada. Tapi yang tinggai pun Iswara ja la. Buleh sewa saya bagi RM80 sudah la". Perlu dianggap harga murah kerana pada hari itu harga Iswara adalah RM120/hari *owh tidakkk*. Pakcik tu siap datang jemput kami di resort sebelum kembali ke jeti. Baik betul.

Maka pada malam hari tu, kami pun berjalan-jalan cari makan di Pantai Cenang. Susana lebih kurang macam Batu Feringgi. Kami makan di Restoran Haji Jailani kerana nampak macam happening walaupun tak nampak dari arah depan happening ke tidak. Hohohho. Restoran tu biasa-biasa sahaja dan menghadap pantai. Satu perkara yang saya menyesal kerana tidak mengambil gambar hidangan malam itu. Siakap 3 rasanya memang menakjubkan *overnyer iii* Hahaha.. Tapi memang itu siakap 3 rasa paling sedap saya pernah makan setakat ni. Sangat lain rasanya mungkin sebab tukang masak dan pekerja-pekerjanya semua nya dari negara 'Kap phun kapppppp'. Tomyam pun sangat best. Cuma yang agak membengangkan adalah service yang memang sangat mengarut dan seperti ada 'langguage barrier' antara pelanggan dan pekerja dan tokey. Maklumat tak sampai gitu. Kami menunggu lama untuk hidangan dan AIR! 3 kali tanya baru air sampai, nasib baik tak tercekik dengan tulang ikan lagi. Nasib lebih malang terhadap pelanggan-pelanggan lain, kerana ada yang tiba lebih awal dari kami tetapi terus menantikan hidangan sedangkan kami sudah pun selesai makan. Gambar ikan yang mengiurkan itu masih ada dalam ingatan, tak sempat ambik sebab terlalu rakus kelaparan pun yer jugak. Gagagaga. Selesai makan, bos kecil dah gosok mata mengantuk, kami pun pulang dan berehat.

Keesokan harinya kami ke telaga harbor, sebab si suami ada misi. "Kalau dapat kerapu, malam nanti kita makan kerapu".

Kami tak makan kerapu malam tu..... *nanges*

Setelah bergambar-gambar, kami pun pergi mencari-cari kedai roti kepunyaan Dr Mahathir yang memang di kawasan tersebut. The Loaf.

Kami makan tengahari di sana. Hidangan adalah memuaskan. Cajun chicken sandwhich saya menggunakan roti bijan yang harum dan sedap. Kami ada juga mencuba roti-rotinya, tapi macam ken-ken la. Rasanya tak se'fantastic' harganya. Huhuhu.. Tapi lunch itu memang sedap.

Mama sangat ngeri apabila Mikael beraksi lapar macam ni.. *geget jari*

Mama kenyang, Mikael 'recharge energy'

Selesai lunch, kami ke pantai Tanjung Rhu pulak. Cantik betul pantainya. Bersih. Pantai Cenang pun dah tak secantik itu. Tapi cuaca sangat panas. Mikael ni kulit manja, panas dan peluh je berbintik-bintik ruam timbul. So aktiviti perlulah lebih bersopan santun dan teratur.

Pantai Tanjung Rhu sangat mengujakan saya, kalau tak sedar ada anak, nak terjun je mandi manda horaay hooray!

Pastu balikkkk. Mikael sambunggggggg

Titonnn

Malam terakhir di Langkawi kami berjalan-jalan di pekan Kuah. Kami dinner di satu kawasan di gelar Wonderland oleh orang tempatan. Di situ terdapat banyak deretan kedai-kedai makan. Kami mencuba makanan barat di gerai EE Burger, lamb chop dan chicken chopnyer sedap. Berbaloi-baloi.. Lagipun kedai ni ada skrin tv besar. Syiokkk! Saya memesan minuman Roselle sebab dia tunjuk siap ada bunga 3 kuntum dalam tu bleh makan. Memang sedap sebab bunga tu rasanya bunga roselle yang telah dijeruk. ada masam-masam cam asam boi sket. Best!

Selesai makan kami berjalan-jalan tengok barang-barang bebas cukai. Apa yang saya beli adalah ferrero rocher 20 kotak = 600 bijik yang dipesan oleh ibu untuk kenduri kawin abangku. Terima kasih suami kerana berpeluh-peluh angkat coklat tu. Lain kali tak buat lagi. Huhuhu.. Untuk diri sendiri? Hanyalah sebuah non-stick pan yang comel untuk masak hidangan cukup-cukup 2 orang. Saya dah malas basuh kuali dan periuk lepas masak.. Voleyyyyy? hokhokhok..

Keesokan harinya kami mandi kolam lagi sebelum pulang. Percutian yang sekejap tapi sangat memuaskan sehingga saya malas nak buat kerja hari ini. Hehehehe...

Review hotel :
Plus - Secara keseluruhan adalah baik. Staff sangat mesra dan melayan dengan baik. Bilik best untuk guling-guling.

Minus - Kesemua kemudahan agak jauh (maklumla rumah kampung sebijik-sebijik), maka perlu naik shuttle yang disediakan atau kereta sewa. Bufet sarapan paginya biasa-biasa sahaja, perlu lebih kepelbagaian.

Nana said...

leen,
seronoknye pi langkawi. dah lama aku tak pi since lps kawen ari tu :( bile la bulih pi ni. best ye kg tok senik tu. comel la mikael dah besar, hensem macam mama *haha..boley?* leen dah slim ye...cute je nampak :D

Kak Ram said...

Hello Leen,

Akak nak gi langkawi. Boleh bagi no hp pakcik sewa kereta.... tolong sms kat akak kalau boleh... 0193540972